Çıkış / Exit

İşleminiz Yapılıyor.
 
 
 
 
 
 
 
 
English

Ayvacık adını ayrıca halıları ile de duyurmuştur. Zengin bir tarihe sahne olan bu bölge, etnolojik ve sanatsal bakımdan da zengindir. Yöreye daha önce yerleşen Türkmen aşiretlerinin kültürü ile sonradan gelen Manav, Pomak, Bulgar, Çerkez, Yörük, Tahtacı, Çepni, Alevi, Samanların kültürel özellikleri ve zenginliği harmanlanınca, Çanakkale’nin bugünkü sosyal ve kültürel çatısı ortaya çıkmıştır.

Geleneksel El Dokumacılığı, yöre halkının Troya’dan beri en köklü geleneğidir. Ayvacık’ta ve köylerindeki evler dolaşıldığında, çoğu evde tezgah (halı, kilim, dokuma) olduğu görülür. Bu tezgahlar her zaman kullanılmasa da , her an el altındadır.

Halı ve kilim, yöredeki geleneksel dokumaların başında gelmektedir. Çarpana, sili (zili), aba, keçe, şayak, ipek, keten ve pamuk iplikle dokunan Adances (Adances de denilmektedir.) gibi dokuma çeşitleri yörede dokunur. Günümüzde halıcılık hala ayvacık ve köylerinde yapılmaktadır.

Çanakkale yöresinde halıcılık 15. Yüzyıldan beri yaygın olarak yapılmaktadır. Selçuklu Dönemi’nde Batı Anadolu’ya yerleşen Yörük ve Türkmenler, Selçuklu sonrası Antik kazdağı yöresinde yoğunluk kazanmışlarıdır. Beylikler döneminde Karesi ve Saruhanoğulları Beylikleri yönetiminde kalmış Çanakkale yöresi, Bektaşilik inancındadır. 1353 yılından itibarın Osmanlı Devleti’nin önemli yörelerinden biri olmuştur.

Yörede Bektaşilik inancıyla birlikte Şaman inancının izleri de Yörük ve Türkmenler arasında günümüze kadar devam ettiği görülür. İmparatorluk döneminden beri yöre camilerinde biriken pek çok halı ve kilim, Cumhuriyet döneminde vakıflar tarafından toplanmıştır. Yörede koyunlar iki kez kırkılır. İlki Mayıs -Haziran arasında, ikincisi de Eylül ortalarından Ekim başlarına kadardır. İlk kırkılana “Kış Yapağısını’nın elyaf boyu 13-15 cm iken Yaz Günü’nün elyaf boyu sadece 6-7 cm gelmektedir. Bu yüzden elyaf boyu daha uzun olan kış yapağısı halılarda kullanılmaktadır.

Yöre halkı esas olarak zeytincilik ve bağ-bahçe işiyle uğraşır. Dokumacılığı ise kalan zamanında yapmaktadır. Bu durum dağ köylerinde bile aynıdır. Son yılların kentleşme rüzgarı dokuma sanatını tehlikeye sokunca, yörenin aydın kişilerini çare aramaya yöneltmiştir. Süleymanköy’de Süleymanköy ve Çevre köyleri kalkındırma Kooperatifi’nin kurulması böyle olmuştur. Bu kooperatif daha sonraları Marmara Üniversitesi’nden halıları için sertifika almıştır. Ayrıca kooperatifteki çalışmaları kontrol eden üniversitede çalışan bir öğretim üyesi bulunmaktadır.

1993 yılında kooperatifin bünyesine alamadığı köylüleri. Ayvacık Kaymakamlığına bağlı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı Halıcılık işletmesi dokuyucu üye olarak almıştır. Başlangıçta 75 kişinin çalıştığı Vakıf Halıcılık, bugün Assos Halı olarak görevine devam etmektedir ve 11 köyde üyesi vardır. Ayvacık Halıları genellikle Astar Tezgahlarda dokunur. Bu tezgahlar göçebe kültürünün izlerini taşımaktadır. Yörede kış yapağısı kullanılmaktadır. Ama üretime aynı kalitede yapağı bulmak yeterli olmadığı için, Konya’dan getirtmektedir. Vakfın aldığı yapağılar yıkanmış ve taranmış durumdadır.

Alınan yapağılar halı dokuyacak üyeye kilo başına verilen fiyatla satılır. Üyeler aldıkları ham madde halindeki yapağıyı ellerinde bükerler, ılmelik iplikleri, özgülükleri ve atkı ipliklerini çıkrıkta eğirip bükerler. Bükülen iplikler boyahaneye getirilerek boyacı tarafından önce mordanlanır. Mordan, boyama işleminde kullanılan yardımcı maddelerdir. Mordanlar boyayı tespit eder ve yeni renk tonlarının oluşmasını sağlar. Siyahlar dışında mordanlanan kelep (çile) halindeki iplikler bitkisel boyar maddelerle boyanır. Siyah renge boyanacak iplikler ise önce boyanır, daha sonra mordanlanır. Ayrıca maviler için doğala eş değerde indigo kullanılır.

Ayvacık vakıf halılarının renkleri (mavi hariç) kırmızı kök, papatya, muhabbet çiçeği mazı kopağı, meşe palamudu gibi yörede bulunan bitkilerden gelmektedir. Sadece mavi renk ithal olarak Almanya’dan gelen indigodan boyanmaktadır. Boyanan iplikler üyeye dokuyacağı halı deseni ile birlikte verilir.
”Ayvacık’ın yöresel halılarından söz ederken yöre ağzındaki dokuma ile ilgili kavram zenginliğinden bahsetmek yerinde olur. Yöre halkı çözgüye “eriş”, atkıya “argaç” ilmeye “din”, bir ilme sırası ve iki atkı sırasına “sıyırdım”, halının iki ucundaki kilimliğe “halının eteği”, bordürlerine “halının suları” gibi isimler verilmiştir.

Ayvacık Vakıf halılarının desenleri geometrik ve sembolize edilmiş geleneksel motiflerden oluşmuştur. Motifler sonsuza uzanan tarzdaki kompozisyonlarla yerleştirilmiştir. Desen kompozisyonları 1/2, 1/4, 1/8, 1/24 birim kompozisyonlardan oluşmuştur. Motiflerin yöresel adları, kendileri kadar ilginçtir. Tumali, Sarıbaş, Yeşjlbacak, Bostan Elek, Kızıllı, Çarklı Elek, Baratlı, Karabudak, Dokuz Çiçek, Altıntabak, Türkmengülü (Kadıya Bok Yediren, Kurttabanı, Burmalı), Eli belinde (Boynuzlu), Üzümlü – Lambalı, Elmalı Su Halısı (Tetra), Yıldızlı (Çakmaklı) Okulu (Kızıllı, Avunya Halısı), Hayat Ağcı (Sıralı Sırana), Cami Halısı, Oniki Çiçek, Kozaklı, Türkmen aynalı Sekizgen Madalyonu gibi isimleri bulunmaktadır.

Çok eskiden Çanakkale yöresinde dokunmuş halılar, Bergama’da toplanıp İzmir Limanı’ndan ihraç edildiği için, bu halılar Bergama halı Ailesi’ne dahildir. Pek çok motif benzerliği olduğu halde Çanakkale Ayvacık Halıları kompozisyon, desen ve renk uyumu yönünden özgündür. Dokuyucular arasında “bordur” ve “ince bordür” öz Türkçe sözcüklerle kullanılır. “Bordür”e “Su”, “ince bordür”e ise “ince su” adı verilmiştir.

Çanakkale Halıları’nın kompozisyonlarını oluşturan motifler, genellikle geometrik motiflerdir. Organik (Bitkisel) motifler sıkça görüldüğü halde, bu motifler geometrik tarzda üsluplaştırılarak kullanılmıştır.

Bu motifler Köşe – Göbek, Serpme, Rapordu desen kompozisyonları ile kullanılır. Bu halılarda 1/2, 1/4, 1/8, 1/24 birimli desen kompozisyonları bulunur. 1/2 birimli desen kompozisyonları bilindiği gibi tek mihraplı seccadelerin kompozisyonudur. Diğer kompozisyonlar ise çift mihraplı seccade ve orta büyüklükte halıların desen kompozisyonlarıdır.
 

Biga Pomak El Dokumaları

Genellikle sentetik ipliklerle ve bezayağı tekniğinde, canlı renklerde ve çizgili-kareli desenlerde üretilen Pomak el dokumaları çeşitli kullanım alanlarında değerlendirilmektedir. Pomak el dokumalarının, bugün genellikle sentetik ipliklerle üretildiği görülmektedir. Sentetik iplikler istenilen renklerde temin edilebildiğinden yörede ayrıca boyama işlemi yapılmamaktadır. İki gücü ve iki ayaklı kamçı-512 tezgâh kullanıldığından, sadece bezayağı...

Çanakkale Ayvacık Halıları

Ayvacık adını ayrıca halıları ile de duyurmuştur. Zengin bir tarihe sahne olan bu bölge, etnolojik ve sanatsal bakımdan da zengindir. Yöreye daha önce yerleşen Türkmen aşiretlerinin kültürü ile sonradan gelen Manav, Pomak, Bulgar, Çerkez, Yörük, Tahtacı, Çepni, Alevi, Samanların kültürel özellikleri ve zenginliği harmanlanınca, Çanakkale'nin bugünkü sosyal ve kültürel çatısı ortaya çıkmıştır. Geleneksel El Dokumacılığı, yöre halkının...

Çanakkale Seramikleri

17. yüzyıl sonundan itibaren Çanakkale'de bir seramik geleneği gelişmeye başlamıştır. 18. yüzyılda da Çanakkale seramik yapımı alanında ün kazanmıştır. Çanakkale'deki atölyelerde ülke içi talebi karşılayan 'geleneksel' seramikler üretmeye, akabinde 19. yüzyıldan itibaren Çanakkale seramikleri Avrupa'daki müzelerde yer almaya başlamıştır. Çanakkale seramiklerinin kırmızı plastik kil kullanılmaktadır. Dekorların zemini astar...
alanya escort